De geschiedenis van Borger tijdens Ambassadeurscursus

Op dinsdag 29 oktober 2019 is de aftrap gegeven voor een cursus over Borger. In vier avonden worden de inwoners van Borger meegenomen in hun eigen wereld. De reden is dat Borger een bijzonder dorp is, met een unieke ontstaansgeschiedenis door de ijstijden met een UNESO status, een aantoonbare archeologische geschiedenis van meer dan 5000 jaar oud, een historische geschiedenis die is vastgelegd in prachtige oude foto’s, ansichtkaarten en meer en een hedendaagse unieke positie als Hunebedhoofdstad van Nederland en Cittaslowdorp. Men wil de opgedane kennis graag delen met de inwoners van het dorp en hopen daarmee dat de deelnemers ambassadeurs van Borger worden en de verhalen gaan doorvertellen. De cursus bestaat uit vier avonden, telkens op een dinsdag, startend vanaf 29 oktober.

Het programma

Dinsdag 5 november De archeologische geschiedenis van Borger

Meer dan 5000 jaar geschiedenis heeft het dorp Borger, daarmee kan rustig worden gezegd dat het het oudste dorp van Nederland is. We nemen u mee op deze reis van 5000 jaar, van het grootste hunebed van Nederland, door de bronstijd en ijzertijd van Daalkampen tot het middeleeuwse centrum bij de kerk. Spreker: Nadine Lemmers, archeoloog van het Hunebedcentrum.

Dinsdag 12 november. De geschiedenis van Borger

Borger is flink veranderd de afgelopen 100 jaar, dat is prachtig te zien op oude ansichtkaarten, landkaarten, krantenknipsels en foto’s. De vrijwilligers van de Stichting Harm Tiesing verzamelen al vele jaren oud materiaal over Borger. Het mooiste materiaal wordt bij elkaar gebracht om het verhaal van Borger compleet te krijgen. Spreker: Bertus Liewes van de Stichting Harm Tiesing.

Dinsdag 19 november. Het hedendaagse Borger

Er gebeurt veel in Borger, van Hunebedhoofdstad tot Cittaslow, van centrumontwikkelingen tot het terug laten meanderen van de Hunze. Sprekers: Amina Schilperoort van Bestemming Borger-Odoorn en Burgemeester van Borger-Odoorn Jan Seton

De avonden beginnen om 19.30 uur in het Hunebedcentrum, met twee sessies van drie kwartier met een pauze er tussen in.

Inschrijving

U kunt zich nu al inschrijven voor deze serie. De kosten zijn 5 euro per avond, dat is inclusief een kop koffie/thee. Per avond is er plek voor maximaal 100 deelnemers. Wilt u zich voor een of meerdere avonden inschrijven dan kunt u een mail sturen naar Michelle Zandbergen – mzandbergen@hunebedcentrum.nl